Winkelketens Blokker en V&D hebben allebei last van forse concurrentie en koopschuwe consumenten. Maar Blokker heeft meer vet op de botten en kan dus toe met een geringere ingreep in de kosten, in reactie op dalende verkopen.
Twee bekende namen in het Nederlandse winkellandschap bepaalden het nieuws maandag. V&D wist een akkoord te sluiten met verhuurders en banken, waarmee het kwakkelende warenhuisconcern de acute geldnood bezwoor. Blokker Holding kondigde op zijn beurt aan dat er 440 werknemers moeten vertrekken bij Nederlandse Blokkers op een totaal van circa 7.000.
Eén van de hoofdproblemen bij V&D is dat het warenhuis — na het doorvoeren van het shop-in-shop-concept — nog steeds niet een duidelijke klantengroep heeft die de V&D als kernwinkel ziet. Zie ook dit artikel: Het grootste probleem van V&D: geen unieke positie.
Blokker heeft net als V&D last van online concurrenten, maar ziet zich in de winkelstraat ook voorbijgestreefd door prijsvechters zoals Action.
Beide ketens moeten dus sleutelen aan de ‘formule’ om op termijn te overleven. Maar daarbij zijn er ook grote verschillen in de uitgangspositie. Vier grafieken ter illustratie.
1) Financiële kracht
Onderstaande grafiek geeft de meest recente omzet- en winstcijfers weer voor respectievelijk Blokker Holding en V&D. De vergelijking is een beetje lastig, want onder Blokker Holding vallen naast Blokker ook een reeks andere ketens, zoals Xenos, Big Bazar, Casa, Intertoys, Bart Smit en Leen Bakker.
Om een idee te geven. De Nederlandse Blokker-zaken maken slechts een vijfde uit van het totale aantal van bijna drieduizend winkels dat Blokker Holding onder diverse formules exploiteert.
Toch is duidelijk dat de financiële gezondheid van Blokker Holding als geheel een stuk sterker oogt van die van V&D, dat eigendom is van de Amerikaanse durfinvesteerder Sun Capital. V&D leed over het meest recente boekjaar 42 miljoen euro verlies, op een omzet van 619 miljoen euro. Blokker maakte 61 miljoen euro winst op een omzet van 2,5 miljard euro.
2) Blokker meer verspreid
Belangrijk verschil is ook dat V&D een beperkt aantal grotere vestigingen heeft, in totaal 63 in 2014. Blokker heeft in Nederland daarentegen zo'n 500 eigen filialen en nog 100 franchisevestigingen. In België, Luxemburg en Suriname telde Blokker afgelopen jaar bij elkaar nog eens 213 vestigingen.
3) V&D bezet groter vloeroppervlak
Kijk je naar het aantal vierkante meters dan neemt V&D meer ruimte in dan Blokker, volgens gegevens van onderzoeksbureau Locatus.
Op de ranglijst van grootste winkelformules komt V&D over 2014 uit op de negende plaats met 353.578 vierkante meter vloeroppervlak, tegen 264.894 vierkante meter voor Blokker in Nederland. Blokker staat daarmee op de 13e plaats, net voor de Action.
4) V&D heeft meer personeel
Blokker neemt bij de 500 eigen winkels in Nederland afscheid van 440 werknemers op een totaal van circa 7.000.
Dat V&D als onderdeel van het nieuwe reddingsplan ook gaat afslanken lijkt onvermijdelijk, maar onduidelijk is vooralsnog wat dat voor werknemers betekent.
In totaal had V&D afgelopen jaar naar eigen zeggen zo'n 10 duizend medewerkers in dienst. Dat is niet verwonderlijk, gelet op het grotere vloeroppervlak dat V&D bezet. De bezetting per vierkante meter van beide winkelketens is per saldo redelijk vergelijkbaar.
Lees ook
V&D gered, maar wat gebeurt er met werknemers?
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl